Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Άδικος Κόσμος [3/5]

Το 2009, είδα την Ακαδημία Πλάτωνος του Φίλιππου Τσίτου, πάλι με τον Αντώνη Καφετζόπουλο, και μπορώ να πω ότι ήταν μια ταινία που μου άρεσε αρκετά. Δυο χρόνια μετά, οι δυο τους συνεργάζονται ξανά και φτιάχνουν μια ταινία που ήδη έχει μία διακεκριμένη πορεία στο εξωτερικό (απέσπασε το Βραβείο Σκηνοθεσίας και το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Σαν Σεμπάστιαν) πράγμα που δεν εκπλήσσει αφού διαθέτει μια ιστορία που μας αφορά όλους.

Ο Σωτήρης είναι ένας ανακριτής της αστυνομίας. Απελπισμένος με την ανεπάρκεια των υπηρεσιών της δουλείας του, προσπαθεί εκείνος τουλάχιστον να είναι όσο πιο δίκαιος γίνεται. Μια μέρα, αποφασίζει να μην αφήσει να περάσει και πάλι το άδικο κι οργανώνει με τον συνάδελφο του ένα κυνήγι πληροφοριών που σκοπό έχει την απελευθέρωση ενός ανθρώπου που θεωρούν ότι έχει αδικηθεί από τον προϊστάμενό τους. Όταν τα πράγματα δεν θα πάνε καλά, ο Σωτήρης βρίσκεται για πρώτη φορά από την άλλη πλευρά και είναι αυτός που ζητά βοήθεια.

Η ιδέα ότι η ζωή είναι πάντα άδικη αποτελεί ένα συναρπαστικό θέμα. Δοσμένο με έναν αυθεντικό και κωμικοτραγικό τρόπο, ο Φίλιππος Τσίτος χρησιμοποιεί την αισθητική του Kaurismaki κι εξιστορεί την ιστορία ενός δυσαρεστημένου ανθρώπου που παρόλο που έχει τις προθέσεις, δεν διαθέτει τα μέσα για να κάνει τη διαφορά. Το σενάριο καταπιάνεται με θέματα γνώριμα για τον θεατή. Μιλάει για τη σύγχυση που έχουν οι περισσότεροι άνθρωποι καθώς προσπαθούν να αντιληφτούν τη θέση τους στην κοινωνία και τον ρόλο τους απέναντι στο κράτος. Μιλάει για τις σχέσεις των ανθρώπων βάζοντας δύο μοναχικές ψυχές, και οι δυο από τα χαμηλά οικονομικά στρώματα, καθώς βρίσκουν ο ένας τον άλλον σε ένα σκληρό και απρόσωπο περιβάλλον. Και κυρίως, μιλάει για ανθρώπους που ανέχονται μια ζωή που δεν τους αρέσει και είτε από αδυναμία είτε από ανάγκη αδικούν ο ένας τον άλλον.

Δυστυχώς, όμως (κι αυτό πάει για τις περισσότερες ελληνικές ταινίες), αυτή η γενική έλλειψη της έκφρασης δεν βοηθά και πολύ. Όσο ελκυστικοί κι αν είναι οι ήρωες του Τσίτου, αυτό το ανέκφραστο ύφος της ταινίας δεν επιτρέπει έναν συναισθηματικό δέσιμο των θεατών με τους χαρακτήρες, ενώ και η αργή εξέλιξη της παρεμποδίζει τη συμμετοχή του κοινού σε οτιδήποτε πέρα από ένα οπτικό επίπεδο. Η σκηνοθεσία του Τσίτου στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στον μινιμαλισμό και δεν καταφέρνει πλήρως να αποδώσει τη ζεστασιά και να φυσήξει ζωή στους, ως έναν βαθμό, άψυχους χαρακτήρες του. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι ο Τσίτος δεν έχει κάνει πολύ καλή δουλειά και στο να δημιουργήσει δεξιοτεχνικά έναν αυθεντικό κόσμο. Χάρη και στην ερμηνεία του Αντώνη Καφετζόπουλου, η ταινία λειτουργεί τόσο καλά. Όσο ψυχρός κι αν είναι ο χαρακτήρας του, καταφέρνει να τον κάνει συμπαθή στο κοινό από την πρώτη στιγμή, ενώ ο ηθοποιός αποτυπώνει όλα τα συναισθήματα του Σωτήρη με απόλυτη επιτυχία: αβεβαιότητα, απόγνωση, απελπισία, θύμος. Η Θεοδώρα Τζήμου είναι αξιόλογη, το ίδιο κι ο Χρήστος Στέργιογλου. Ιδιαίτερη μνεία και στον Μάκη Παπαδημητρίου που είναι εξαιρετικός σε έναν μικρό αλλά εξαιρετικής σημασίας ρόλο.

Για να κλείσω, παρόλα τα όποια προβλήματα της ταινίας, το «Άδικος Κόσμος» σίγουρα αποτελεί μια φωτεινή εξαίρεση μέσα στο πλήθος των ελληνικών ταινιών και σε κερδίζει με το θέμα της. Δείτε τη!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

The Amazing Spider-Man [3/5]

Reboot. Σε κινηματογραφικούς όρους ισοδυναμεί με την εν μέρει ή και ολική απόρριψη μιας υπάρχουσας ταινίας ή σειράς ταινιών και την επανεκκίνηση της με καινούργιες ιδέες, ιστορίες ή στυλ αφήγησης. Αλλιώς «πώς να βγάλουμε περισσότερα λεφτά», κάτι που δυστυχώς για το The Amazing Spider-Man τείνει να κλίνει προς, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι δεν διαθέτει αρετές. Από το 2005 έως το 2011 μόνο, τουλάχιστον καμιά δεκαπενταριά περιπτώσεις reboot έχουν πραγματοποιηθεί ή βρίσκονται στο στάδιο των γυρισμάτων. Κοινά χαρακτηριστικά σε όλες τις περιπτώσεις είναι ότι η όποια αφηγηματική συνέχεια προηγούμενων ταινιών με το ίδιο θέμα σβήνεται, με αποτέλεσμα ένα φρεσκαρισμένο franchise που και θα προσελκύσει ξανά ένα ευρύτερο κοινό και θα είναι και δικαιολογημένο. Και τι εννοώ με αυτό. Ας πάρουμε παράδειγμα το Batman Begins. Μιλάμε για ένα reboot το οποίο από όποια πλευρά και να το δεις, δικαιολογεί την ύπαρξη του. Χρονικά μεσολαβούσαν οκτώ χρόνια από την τελευταία ταινία Batman (το Batman &

Made in Italy ★

Κάποιος είπε κάποτε ότι η “ζωή” είναι αυτό που συμβαίνει όταν δεν περιμένεις κάτι να συμβεί. Και είναι τόσο αλήθεια. Ο ίδιος άνθρωπος όμως μάλλον δεν θα είχε δει ταινίες σαν αυτή, που περιμένεις κάτι να συμβεί αλλά τελικά τίποτα δεν συμβαίνει, και οι ώρες της ζωής σου σπαταλιούνται άσκοπα. Πριν την κριτική, η συγκεκριμένη ταινία απαιτεί να έχουμε κάποιο υπόβαθρο. Στο έργο πρωταγωνιστούν οι Liam Neeson και Micheal Richardson, πατέρας και γιος αντίστοιχα στην πραγματική ζωή. Όλοι γνωρίζουμε ότι το 2009 η Natasha Richardson, γυναίκα του Liam Neeson και μητέρα του Micheal Richardson, έφυγε από τη ζωή καθώς ο τραυματισμός της στο κεφάλι κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου μαθήματος σκι για αρχαρίους απέβη μοιραίος. Η πλοκή της ταινίας τώρα αφορά έναν πατέρα και γιο που επιστρέφουν στην Ιταλία για να πουλήσουν το σπίτι που κληρονόμησαν από την αείμνηστη σύζυγο και μητέρα αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης της βίλας, θα γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους, βελτιώνοντας τη σχέση τους που

Contraband [1.5/5]

Το «Τελικό Χτύπημα» είναι η κλασσικού τύπου ταινία ληστείας, όπου καθώς προχωράει, τα πράγματα γίνονται όλο και χειρότερα και που φυσικά έχουμε ξαναδεί εκατοντάδες φορές. Δεν έχει σημασία, βέβαια, αν μια ταινία «θυμίζει» μια άλλη ή έχει την αίσθηση του γνώριμου. Με βάση ένα κάλο σενάριο όλα αυτά ξεχνιούνται. Αλλά, αλίμονο, εδώ δεν υπάρχει η σωστή βάση, με αποτέλεσμα η ταινία να κατατάσσεται στην κατηγορία «το είδαμε, το ξεχάσαμε». Πρόκειται για μια ταινία δομημένη με μια απλή αρχή, ένα απλό τέλος κι ένα περίπλοκο μεσαίο κομμάτι. Το θέμα, όμως, είναι ότι στις ταινίες με ληστείες, καθώς και στα περισσότερα θρίλερ, ξέρουμε ότι τα πράγματα δεν θα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, ίσως κάπου-κάπου να θέλουμε και να δούμε επιπλοκές προκειμένου να παρακολουθήσουμε την ομάδα των χαρακτήρων καθώς θα προσπαθεί να προσαρμοστεί και να τις ξεπεράσει. Το πρόβλημα είναι ότι στο παρόν φιλμ αυτές οι επιπλοκές δεν αισθάνονται τόσο πολύ ως φυσικές, αλλά περισσότερο σαν στοιχεία πλοκής από άλλες τέτοιες ται