Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Before Midnight [5/5]

Είναι ασφαλές να πούμε ότι κανένας από όσους είδαν το «Πριν το Ξημέρωμα» το 1995 δεν είχε προβλέψει ότι ο Ethan Hawke και η Julie Delpy θα επέστρεφαν στους ρόλους τους ως Jesse και Celine, 18 χρόνια μετά. Και όχι μόνο αυτό, αλλά κανένας δεν νομίζω να περίμενε ότι οι δύο συνέχειες που θα ακολουθούσαν θα ήταν τόσο μα τόσο καλές, που θα μας έκαναν να μιλάμε για μια τριλογία ορόσημο πλέον στην ιστορία του κινηματογράφου.

Και μιλώ για τριλογία γιατί το τρίτο (και τελευταίο;) μέρος, με τον εξαιρετικό τίτλο «Πριν τα Μεσάνυχτα», έρχεται δυναμικά να εδραιώσει την άποψη περί οροσήμου. Εννέα χρόνια μετά το «Πριν το Ηλιοβασίλεμα», η σχέση μεταξύ της Celine και του Jesse εξελίσσεται μέσα από μια πιο ώριμη οπτική γωνία, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν διατηρεί την οικειότητα και τον ρομαντισμό όπως και πριν. Κατασκευασμένη ως κάτι πολύ περισσότερο από δύο χαρακτήρες που περπατούν μέσα στην πόλη μιλώντας με ένα μοναδικό κίνητρο, η ταινία βασίζεται περισσότερο στις συγκρούσεις μεταξύ των πρωταγωνιστών, με τον Jesse και τη Celine να ξοδεύουν ισάξιο χρόνο καυγαδίζοντας όσο και φλερτάροντας, αποδεικνύοντας ότι η αγάπη είναι ένα πολύπλοκο πράγμα και ότι η νοσταλγική ρομαντική συνάντηση που ξεκινά μια σχέση ίσως να μην είναι αρκετή για να διατηρηθεί μια ζωή. Ακριβώς όπως και στις άλλες δύο συνέχειες, οι διάλογοι είναι τόσο καλά σχεδιασμένοι που είναι εντελώς αδύνατο να αποστασιοποιηθείς από το τι συμβαίνει σε αυτό το χαρισματικό ζευγάρι. Οι αμέτρητες λογομαχίες σχετικά με την εργασία, τα παιδιά, τη σεξουαλική ζωή και των γεγονότων του παρελθόντος γίνονται με ένα απόλυτα φυσικό και ανά στιγμές διασκεδαστικό τρόπο, ενώ είναι τέτοιος ο ρεαλισμός τους που πολύ λίγες ταινίες μπορούν να συγκριθούν, από άποψη αξιοπιστίας κι αυθεντικότητας, με το παρόν φιλμ.

Όλα τα παραπάνω, βέβαια, οφείλονται στην αγία τριάδα Hawke-Delpy-Linklater. Είμαι βέβαιος ότι όσο κι αν οι ταινίες αποτελούν ένα ταξίδι για τους χαρακτήρες του Jesse και της Celine, είναι μια εξίσου μαγευτική πορεία ζωής για τον Hawke και την Delpy. Αυτή η σειρά ταινιών θα είναι στα μάτια μου πάντα το μεγαλύτερο και καλύτερο έργο τους, οτιδήποτε άλλο κι αν κάνουν στο μέλλον. Από την ευαισθησία τους, το 1995, μέχρι την ωριμότητα τους το 2013, οι δυο τους ενηλικιώθηκαν επί της οθόνης, στο σενάριο και εκτός της ταινίας. Και στο «Πριν τα Μεσάνυχτα» ο Hawke και η Delpy είναι καλύτεροι από ποτέ. Ζητώντας τους να πάνε σε ένα διαφορετικό συναισθηματικό επίπεδο από ποτέ άλλοτε σε αυτή τη σειρά ή στην καριέρα τους, οι δυο τους είναι μαγευτικοί μαγνητίζοντας σε, σε κάθε σκηνή, σε κάθε στιγμή, σε κάθε δευτερόλεπτο, καθώς η μαγική κάμερα του Linklater τα καταγράφει όλα αβίαστα, επιτρέποντας στο κοινό να είναι απλά μύγες στον τοίχο τής πιο ακριβής σχέσης που ξεδιπλώθηκε ποτέ στη μεγάλη οθόνη.

Εν γένει, το «Πριν τα Μεσάνυχτα» είναι ένα ισχυρό παράδειγμα του αχειραγώγητου κινηματογράφου, εκεί όπου κάθε χαρακτήρας προσπαθεί να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά σε μια οικεία πραγματικότητα χωρίς να εξαναγκάζει καταστάσεις, δημιουργώντας ένα συναισθηματικό «rollercoaster», απίστευτα ακριβές και σαφές στη σύλληψη της αγάπης και της σχέσης των ζευγαριών, το οποίο πρέπει οπωσδήποτε να βιώσετε.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

The Amazing Spider-Man [3/5]

Reboot. Σε κινηματογραφικούς όρους ισοδυναμεί με την εν μέρει ή και ολική απόρριψη μιας υπάρχουσας ταινίας ή σειράς ταινιών και την επανεκκίνηση της με καινούργιες ιδέες, ιστορίες ή στυλ αφήγησης. Αλλιώς «πώς να βγάλουμε περισσότερα λεφτά», κάτι που δυστυχώς για το The Amazing Spider-Man τείνει να κλίνει προς, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι δεν διαθέτει αρετές. Από το 2005 έως το 2011 μόνο, τουλάχιστον καμιά δεκαπενταριά περιπτώσεις reboot έχουν πραγματοποιηθεί ή βρίσκονται στο στάδιο των γυρισμάτων. Κοινά χαρακτηριστικά σε όλες τις περιπτώσεις είναι ότι η όποια αφηγηματική συνέχεια προηγούμενων ταινιών με το ίδιο θέμα σβήνεται, με αποτέλεσμα ένα φρεσκαρισμένο franchise που και θα προσελκύσει ξανά ένα ευρύτερο κοινό και θα είναι και δικαιολογημένο. Και τι εννοώ με αυτό. Ας πάρουμε παράδειγμα το Batman Begins. Μιλάμε για ένα reboot το οποίο από όποια πλευρά και να το δεις, δικαιολογεί την ύπαρξη του. Χρονικά μεσολαβούσαν οκτώ χρόνια από την τελευταία ταινία Batman (το Batman &

Made in Italy ★

Κάποιος είπε κάποτε ότι η “ζωή” είναι αυτό που συμβαίνει όταν δεν περιμένεις κάτι να συμβεί. Και είναι τόσο αλήθεια. Ο ίδιος άνθρωπος όμως μάλλον δεν θα είχε δει ταινίες σαν αυτή, που περιμένεις κάτι να συμβεί αλλά τελικά τίποτα δεν συμβαίνει, και οι ώρες της ζωής σου σπαταλιούνται άσκοπα. Πριν την κριτική, η συγκεκριμένη ταινία απαιτεί να έχουμε κάποιο υπόβαθρο. Στο έργο πρωταγωνιστούν οι Liam Neeson και Micheal Richardson, πατέρας και γιος αντίστοιχα στην πραγματική ζωή. Όλοι γνωρίζουμε ότι το 2009 η Natasha Richardson, γυναίκα του Liam Neeson και μητέρα του Micheal Richardson, έφυγε από τη ζωή καθώς ο τραυματισμός της στο κεφάλι κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου μαθήματος σκι για αρχαρίους απέβη μοιραίος. Η πλοκή της ταινίας τώρα αφορά έναν πατέρα και γιο που επιστρέφουν στην Ιταλία για να πουλήσουν το σπίτι που κληρονόμησαν από την αείμνηστη σύζυγο και μητέρα αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης της βίλας, θα γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους, βελτιώνοντας τη σχέση τους που

Contraband [1.5/5]

Το «Τελικό Χτύπημα» είναι η κλασσικού τύπου ταινία ληστείας, όπου καθώς προχωράει, τα πράγματα γίνονται όλο και χειρότερα και που φυσικά έχουμε ξαναδεί εκατοντάδες φορές. Δεν έχει σημασία, βέβαια, αν μια ταινία «θυμίζει» μια άλλη ή έχει την αίσθηση του γνώριμου. Με βάση ένα κάλο σενάριο όλα αυτά ξεχνιούνται. Αλλά, αλίμονο, εδώ δεν υπάρχει η σωστή βάση, με αποτέλεσμα η ταινία να κατατάσσεται στην κατηγορία «το είδαμε, το ξεχάσαμε». Πρόκειται για μια ταινία δομημένη με μια απλή αρχή, ένα απλό τέλος κι ένα περίπλοκο μεσαίο κομμάτι. Το θέμα, όμως, είναι ότι στις ταινίες με ληστείες, καθώς και στα περισσότερα θρίλερ, ξέρουμε ότι τα πράγματα δεν θα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, ίσως κάπου-κάπου να θέλουμε και να δούμε επιπλοκές προκειμένου να παρακολουθήσουμε την ομάδα των χαρακτήρων καθώς θα προσπαθεί να προσαρμοστεί και να τις ξεπεράσει. Το πρόβλημα είναι ότι στο παρόν φιλμ αυτές οι επιπλοκές δεν αισθάνονται τόσο πολύ ως φυσικές, αλλά περισσότερο σαν στοιχεία πλοκής από άλλες τέτοιες ται