Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Fruitvale Station [4/5]

Το «Μια Στάση Πριν το Τέλος», η πρώτη μεγάλου μήκους του σεναριογράφου και σκηνοθέτη Ryan Coogler, κέρδισε το βραβείο κοινού και της Κριτικής Επιτροπής στο φεστιβάλ Sundance του τρέχοντος έτους, καθώς κι ένα βραβείο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Κανών, και δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς το γιατί. Αυτό το συναισθηματικά έξυπνο δράμα κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον από το πρώτο μέχρι το τελευταίο λεπτό, καθώς μπροστά σου ξεδιπλώνεται η ζωή του Oscar Grant (Michael B. Jordan). Αν δεν γνωρίζετε πράγματα για την ταινία, θα ήθελα να σας προτείνω να πατέ να τη δείτε διαβάζοντας όσο το δυνατόν λιγότερα. Παρά το γεγονός ότι βασίζεται σε μια αληθινή ιστορία, η ταινία είναι κάτι πολύ παραπάνω απ’ ότι οι άξιες λόγου λεπτομέρειές του.

Διαθέτοντας μια πολύ ξεκάθαρη ιστορία, είναι πραγματικά εκπληκτικό το πόσα καταφέρνει και επιτυγχάνει σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα ο πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης Ryan Coogler. Σε μόλις 85 λεπτά, σκηνοθετεί ένα έργο γεμάτο αυτοπεποίθηση, ένταση και ρυθμό συλλαμβάνοντας τα γεγονότα, αλλά και την ουσία του ιδίου του ανθρώπου του οποίου την ιστορία διηγείται, αφήνοντας απ’ έξω οποιοδήποτε ίχνος συναισθηματισμού και κενών πολιτικών τοποθετήσεων. Είναι σπάνιο να βλέπεις ότι μια ταινία σαν αυτή μπορεί, ακόμα και σήμερα, να λάβει μια τέτοια προσέγγιση, να κρατηθεί και απλώς να πει την ιστορία όσο πιο λιτά μπορεί χωρίς προσηλυτισμό, αφήνοντας μας να γνωρίσουμε τους κατοίκους του κόσμου της, χωρίς ποτέ να μα τους προσφέρει ως μάρτυρες. Ο Coogler δείχνει να ξέρει πώς να χειριστεί μια σκηνή και να την κάνει αυθεντική. Οι στιγμές ελαφρότητας, όπως η αντίστροφη μέτρηση για τη νέα χρονιά, έρχονται σε αντίστιξη με τεταμένες αντιπαραθέσεις του παρελθόντος. Ενώ ο διάλογος είναι τόσο ρεαλιστικός, που αισθάνεσαι ότι παρακολουθείς ένα κομμάτι της πραγματικής ζωής.

Ακόμα πιο εντυπωσιακό στοιχείο σε αυτήν την ταινία, πέρα από το σενάριο και τη σκηνοθεσία, είναι οι ερμηνείες. Αρχικώς, αν δεν έχετε ακούσει το όνομα Michael B. Jordan, είμαι βέβαιος ότι θα το ακούσετε στο μέλλον. Η ερμηνεία του ως Oscar Grant σε αυτή την ταινία είναι εξαιρετική. Ούτε μία φορά δεν πίστεψα ότι έβλεπα έναν ηθοποιό να προσπαθεί να δώσει τον καλύτερο εαυτό του προκειμένου να απεικονίσει ένα πραγματικό πρόσωπο. Πίστευα ότι ήταν αυτός ο τύπος και ότι έβλεπα τη ζωή του. Πραγματικά, μια λαμπρή ερμηνεία. Διπλά του, δίνοντας εξίσου σημαντικές ερμηνείες, ξεχωρίζουν δύο γυναίκες. Η βραβευμένη με Όσκαρ Octavia Spencer και η άγνωστη (για μένα) Melonie Diaz. Η πρώτη κάνει οδυνηρά αισθητή την παρουσία της και μένει χαραγμένη στη μνήμη μας ακόμα και μετά τους τίτλους τέλους, ενώ η δεύτερη δίνοντας μια πολυεπίπεδη ερμηνεία είναι πραγματικά μια αποκάλυψη. Από εκεί και πέρα, όλοι οι υπόλοιποι δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους έτσι ώστε, με σεβασμό στους πραγματικούς ανθρώπους που υποδύονται, κάθε στιγμή αυτής της ταινίας να μοιάζει ρεαλιστική.

Με γνώμονα ένα κλιπ από το YouTube, η ταινία αποκαλύπτει τον άνθρωπο που συλλαμβάνεται από την κάμερα ενός iPhone και γίνεται ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς να μεταφέρεις ένα πραγματικό γεγονός στο κινηματογράφο με τον σωστό τρόπο, αλλά κι ένα εκπληκτικό σχόλιο πάνω στη φυλετική αντίληψη. Ποτέ υπερβολικά συναισθηματικό, σε σενάριο και σκηνοθεσία από έναν άνθρωπο που μοιάζει να έχει ένα φυσικό χάρισμα για τον κινηματογράφο, και περιλαμβάνοντας μερικές από τις καλύτερες ερμηνείες του 2013, το «Μια Στάση Πριν το Τέλος» είναι ένα καθηλωτικό, συναρπαστικό κι εκπληκτικό πορτρέτο μιας πρόσφατης τραγωδίας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

The Amazing Spider-Man [3/5]

Reboot. Σε κινηματογραφικούς όρους ισοδυναμεί με την εν μέρει ή και ολική απόρριψη μιας υπάρχουσας ταινίας ή σειράς ταινιών και την επανεκκίνηση της με καινούργιες ιδέες, ιστορίες ή στυλ αφήγησης. Αλλιώς «πώς να βγάλουμε περισσότερα λεφτά», κάτι που δυστυχώς για το The Amazing Spider-Man τείνει να κλίνει προς, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι δεν διαθέτει αρετές. Από το 2005 έως το 2011 μόνο, τουλάχιστον καμιά δεκαπενταριά περιπτώσεις reboot έχουν πραγματοποιηθεί ή βρίσκονται στο στάδιο των γυρισμάτων. Κοινά χαρακτηριστικά σε όλες τις περιπτώσεις είναι ότι η όποια αφηγηματική συνέχεια προηγούμενων ταινιών με το ίδιο θέμα σβήνεται, με αποτέλεσμα ένα φρεσκαρισμένο franchise που και θα προσελκύσει ξανά ένα ευρύτερο κοινό και θα είναι και δικαιολογημένο. Και τι εννοώ με αυτό. Ας πάρουμε παράδειγμα το Batman Begins. Μιλάμε για ένα reboot το οποίο από όποια πλευρά και να το δεις, δικαιολογεί την ύπαρξη του. Χρονικά μεσολαβούσαν οκτώ χρόνια από την τελευταία ταινία Batman (το Batman &

Made in Italy ★

Κάποιος είπε κάποτε ότι η “ζωή” είναι αυτό που συμβαίνει όταν δεν περιμένεις κάτι να συμβεί. Και είναι τόσο αλήθεια. Ο ίδιος άνθρωπος όμως μάλλον δεν θα είχε δει ταινίες σαν αυτή, που περιμένεις κάτι να συμβεί αλλά τελικά τίποτα δεν συμβαίνει, και οι ώρες της ζωής σου σπαταλιούνται άσκοπα. Πριν την κριτική, η συγκεκριμένη ταινία απαιτεί να έχουμε κάποιο υπόβαθρο. Στο έργο πρωταγωνιστούν οι Liam Neeson και Micheal Richardson, πατέρας και γιος αντίστοιχα στην πραγματική ζωή. Όλοι γνωρίζουμε ότι το 2009 η Natasha Richardson, γυναίκα του Liam Neeson και μητέρα του Micheal Richardson, έφυγε από τη ζωή καθώς ο τραυματισμός της στο κεφάλι κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου μαθήματος σκι για αρχαρίους απέβη μοιραίος. Η πλοκή της ταινίας τώρα αφορά έναν πατέρα και γιο που επιστρέφουν στην Ιταλία για να πουλήσουν το σπίτι που κληρονόμησαν από την αείμνηστη σύζυγο και μητέρα αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης της βίλας, θα γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους, βελτιώνοντας τη σχέση τους που

Contraband [1.5/5]

Το «Τελικό Χτύπημα» είναι η κλασσικού τύπου ταινία ληστείας, όπου καθώς προχωράει, τα πράγματα γίνονται όλο και χειρότερα και που φυσικά έχουμε ξαναδεί εκατοντάδες φορές. Δεν έχει σημασία, βέβαια, αν μια ταινία «θυμίζει» μια άλλη ή έχει την αίσθηση του γνώριμου. Με βάση ένα κάλο σενάριο όλα αυτά ξεχνιούνται. Αλλά, αλίμονο, εδώ δεν υπάρχει η σωστή βάση, με αποτέλεσμα η ταινία να κατατάσσεται στην κατηγορία «το είδαμε, το ξεχάσαμε». Πρόκειται για μια ταινία δομημένη με μια απλή αρχή, ένα απλό τέλος κι ένα περίπλοκο μεσαίο κομμάτι. Το θέμα, όμως, είναι ότι στις ταινίες με ληστείες, καθώς και στα περισσότερα θρίλερ, ξέρουμε ότι τα πράγματα δεν θα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, ίσως κάπου-κάπου να θέλουμε και να δούμε επιπλοκές προκειμένου να παρακολουθήσουμε την ομάδα των χαρακτήρων καθώς θα προσπαθεί να προσαρμοστεί και να τις ξεπεράσει. Το πρόβλημα είναι ότι στο παρόν φιλμ αυτές οι επιπλοκές δεν αισθάνονται τόσο πολύ ως φυσικές, αλλά περισσότερο σαν στοιχεία πλοκής από άλλες τέτοιες ται