Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

The Wind Rises [2.5/5]

Η μυθιστορηματική βιογραφία του Jiro Horikoshi, ενός ανθρώπου παθιασμένου με τα αεροπλάνα που γίνεται μια σημαντική μορφή στην επιστήμη της αεροναυπηγικής χάρη στο σχεδιασμό τόσο του Mitsubishi A5M όσο και του διάσημου διάδοχου του, Mitsubishi A6M Zero, αποτελεί τον πυρήνα του κύκνειου άσματος του εξαιρετικού δημιουργού Hayao Miyazaki, πέντε χρόνια μετά την τελευταία σκηνοθετική του δουλειά («Ponyo»).

Πρώτα πρώτα, μια συμβουλή: μην πατέ να δείτε την ταινία περιμένοντας ένα ακόμα «Ταξίδι στη Χώρα των Θαυμάτων» ή «Το Κάστρο στον Ουρανό», γιατί δεν θα δείτε κάτι τέτοιο. Το νέο πόνημα του Miyazaki είναι, πρώτον, κάτι διαφορετικό που όμως την ιδία στιγμή καταφέρνει και διαθέτει την ιδία αισθητική των παλιότερων ταινιών και, δεύτερον, ένα χωρίς καμία αμφιβολία δυνατό φιλμ από έναν μάστερ του κινουμένου σχεδίου. Οι δυο αυτοί παράγοντες, όμως, πέρα από το θετικό τους στοιχείο, αποτελούν και το ίδιο το πρόβλημα της ταινίας. Οι φαν του Miyazaki (με εμένα να είμαι ένας από αυτούς) έχουν κάποιες προσδοκίες μεγαλείου στις δουλειές του και οτιδήποτε κατώτερο αυτών των προσδοκιών απογοητεύει.

Το «The Wind Rises» δεν είναι ακριβώς αυτή η ταινία, αλλά πλησιάζει επικίνδυνα στο να αντιμετωπιστεί ως μία ακόμα βιογραφία. Σίγουρα, εκτιμάς το όμορφο animation του και τα πολλά πανέμορφα αξιοθέατα, αλλά παράλληλα νιώθεις και μια δυσαρέσκεια με την απλή, γεμάτη με νοσταλγικό ρομαντισμό, παλιομοδίτικη ιστορία του. Για να μην παρεξηγηθώ, οι στιγμές μεγαλείου υπάρχουν και είναι εξαιρετικές, δυστυχώς όμως υπάρχει ένας αγώνας στην αφήγηση μεταξύ της κυριαρχίας των ρομαντικών και των επαγγελματικών στιγμών της ζωής του Jiro, ο οποίος μακροπρόθεσμα βλάπτει την ταινία. Ακόμα και το σκοτάδι του Β` Παγκοσμίου Πολέμου, το οποίο είναι αναπόφευκτα συνδεδεμένο με τη ζωή του ήρωα, μοιάζει σαν μια ασήμαντη υποσημείωση προσαρτημένη στην ιστορία.

Μεγαλύτερο πρόβλημα, όμως, θα βρει το κοινό στην έλλειψη μαγείας. Με τις παραδοσιακές προσδοκίες των ταινιών του στούντιο Ghibli να απουσιάζουν, το έργο μοιάζει βεβιασμένο στο να θυμίζει Miyazaki, αφού το σενάριο, χάρη στην προθυμότητα του να ακολουθήσει κατά γράμμα την αληθινή ιστορία του Jiro, αναγκάζεται να εμφυσήσει την ταινία με ασυνάρτητες φανταστικές σεκάνς που από ένα σημείο και μετά σε κάνουν να, αδιανόητο σε ταινία του Miyazaki, ελέγξεις το ρολόι σου στη μέση της προβολής. Τα ποσοστά της πλήξης ανεβαίνουν και οι χαρακτήρες του φιλμ είναι σαφέστατα λιγότερο ενδιαφέροντες σε σχέση με τους αξέχαστα πολύχρωμους ή πολύπλοκους χαρακτήρες που συναντάμε σε άλλα έργα του.

Σαν σύνολο, λοιπόν, το «The Wind Rises» δεν είναι μια κακή ταινία κινουμένων σχεδίων (και δεν θα μπορούσε άλλωστε να είναι). Η γεύση όμως που σου αφήνει, είναι αυτή ενός ανεπαίσθητου εντυπωσιασμού και πολύς απογοήτευσης, ειδικά αν είστε, σαν και εμένα, θαυμαστής των ταινιών κινουμένων σχεδίων του Miyazaki.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

The Amazing Spider-Man [3/5]

Reboot. Σε κινηματογραφικούς όρους ισοδυναμεί με την εν μέρει ή και ολική απόρριψη μιας υπάρχουσας ταινίας ή σειράς ταινιών και την επανεκκίνηση της με καινούργιες ιδέες, ιστορίες ή στυλ αφήγησης. Αλλιώς «πώς να βγάλουμε περισσότερα λεφτά», κάτι που δυστυχώς για το The Amazing Spider-Man τείνει να κλίνει προς, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι δεν διαθέτει αρετές. Από το 2005 έως το 2011 μόνο, τουλάχιστον καμιά δεκαπενταριά περιπτώσεις reboot έχουν πραγματοποιηθεί ή βρίσκονται στο στάδιο των γυρισμάτων. Κοινά χαρακτηριστικά σε όλες τις περιπτώσεις είναι ότι η όποια αφηγηματική συνέχεια προηγούμενων ταινιών με το ίδιο θέμα σβήνεται, με αποτέλεσμα ένα φρεσκαρισμένο franchise που και θα προσελκύσει ξανά ένα ευρύτερο κοινό και θα είναι και δικαιολογημένο. Και τι εννοώ με αυτό. Ας πάρουμε παράδειγμα το Batman Begins. Μιλάμε για ένα reboot το οποίο από όποια πλευρά και να το δεις, δικαιολογεί την ύπαρξη του. Χρονικά μεσολαβούσαν οκτώ χρόνια από την τελευταία ταινία Batman (το Batman &

Made in Italy ★

Κάποιος είπε κάποτε ότι η “ζωή” είναι αυτό που συμβαίνει όταν δεν περιμένεις κάτι να συμβεί. Και είναι τόσο αλήθεια. Ο ίδιος άνθρωπος όμως μάλλον δεν θα είχε δει ταινίες σαν αυτή, που περιμένεις κάτι να συμβεί αλλά τελικά τίποτα δεν συμβαίνει, και οι ώρες της ζωής σου σπαταλιούνται άσκοπα. Πριν την κριτική, η συγκεκριμένη ταινία απαιτεί να έχουμε κάποιο υπόβαθρο. Στο έργο πρωταγωνιστούν οι Liam Neeson και Micheal Richardson, πατέρας και γιος αντίστοιχα στην πραγματική ζωή. Όλοι γνωρίζουμε ότι το 2009 η Natasha Richardson, γυναίκα του Liam Neeson και μητέρα του Micheal Richardson, έφυγε από τη ζωή καθώς ο τραυματισμός της στο κεφάλι κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου μαθήματος σκι για αρχαρίους απέβη μοιραίος. Η πλοκή της ταινίας τώρα αφορά έναν πατέρα και γιο που επιστρέφουν στην Ιταλία για να πουλήσουν το σπίτι που κληρονόμησαν από την αείμνηστη σύζυγο και μητέρα αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης της βίλας, θα γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους, βελτιώνοντας τη σχέση τους που

Contraband [1.5/5]

Το «Τελικό Χτύπημα» είναι η κλασσικού τύπου ταινία ληστείας, όπου καθώς προχωράει, τα πράγματα γίνονται όλο και χειρότερα και που φυσικά έχουμε ξαναδεί εκατοντάδες φορές. Δεν έχει σημασία, βέβαια, αν μια ταινία «θυμίζει» μια άλλη ή έχει την αίσθηση του γνώριμου. Με βάση ένα κάλο σενάριο όλα αυτά ξεχνιούνται. Αλλά, αλίμονο, εδώ δεν υπάρχει η σωστή βάση, με αποτέλεσμα η ταινία να κατατάσσεται στην κατηγορία «το είδαμε, το ξεχάσαμε». Πρόκειται για μια ταινία δομημένη με μια απλή αρχή, ένα απλό τέλος κι ένα περίπλοκο μεσαίο κομμάτι. Το θέμα, όμως, είναι ότι στις ταινίες με ληστείες, καθώς και στα περισσότερα θρίλερ, ξέρουμε ότι τα πράγματα δεν θα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, ίσως κάπου-κάπου να θέλουμε και να δούμε επιπλοκές προκειμένου να παρακολουθήσουμε την ομάδα των χαρακτήρων καθώς θα προσπαθεί να προσαρμοστεί και να τις ξεπεράσει. Το πρόβλημα είναι ότι στο παρόν φιλμ αυτές οι επιπλοκές δεν αισθάνονται τόσο πολύ ως φυσικές, αλλά περισσότερο σαν στοιχεία πλοκής από άλλες τέτοιες ται