Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Midnight Special [2.5/5]

Σκηνοθετημένο και γραμμένο από τον Jeff Nichols, το έργο του 37χρονου δημιουργού θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως η ματιά του πάνω στην επιστημονική φαντασία. Στη συνέντευξη τύπου της ταινίας στο φετινό φεστιβάλ του Βερολίνου, ο σκηνοθέτης ούτως η άλλως σχολίασε, μεταξύ άλλων, το πώς η συγκεκριμένη ταινία έχει έντονες σεναριακές αναφορές στον John Carpenter, τον Steven Spielberg και σε πολλούς άλλους. Μετά τη θέαση του φιλμ, όμως, αμφιβάλλω ότι οι λάτρεις των ταινιών sci-fi θα το εκτιμήσουν, και αυτό γιατί θα έρθουν αντιμέτωποι με μια αργή ταινία που όχι μόνο δεν δίνει απαντήσεις στις ερωτήσεις που θέτει, αλλά δεν διευκρινίζει τίποτε σε ένα γενικότερο νόημα.

Το «Ο Εκλεκτός της Νύχτας» αφηγείται την ιστορία του Roy (Michael Shannon) και του οχτάχρονου γιου του, Alton (Jaeden Lieberher), οι οποίοι προσπαθούν να ξεφύγουν τόσο από μια μυστηριώδη αίρεση στην οποία ανήκαν στο παρελθόν, όσο κι από μια κυβερνητική υπηρεσία. Ο Alton είναι μοναδικά ταλαντούχος με υπερφυσικές δυνάμεις, τις οποίες τόσο ο πατέρας του, όσο κι όλοι οι υπόλοιποι πασχίζουν να κατανοήσουν ή να αξιοποιήσουν.

Ο Nichols, γνωστός από όλες τις προηγούμενες ταινίες του («Ένα Καλοκαίρι», «Το Καταφύγιο», «Ιστορίες Πυροβολισμών») για την αφηγηματικά ανθρώπινη προσέγγιση των θεμάτων με τα οποία ασχολείται, δεν εξετάζει, για ακόμα μία φορά, την πλοκή μέσα από μια γεμάτη sci-fi δράση οπτική, αλλά αποφασίζει να εστιάσει περισσότερο στη μυστηριώδη ανατροφή του Alton. Δεν υπάρχουν εξωγήινοι, δεν υπάρχουν όπλα λέιζερ, ούτε θεαματικές αποδράσεις, υπάρχουν μόνο οι σχέσεις που περιστρέφονται γύρω από τη βαρυτική δύναμη του χαρακτήρα του Alton. Αλλά, στηριζόμενο πλήρως στο μυστήριο του Alton, ο «Εκλεκτός της Νύχτας» μοιάζει ελάχιστα δομημένος, με ένα κομμάτι του να είναι πάρα πολύ ασαφές. Γνωρίζουμε ότι ο Alton είναι προικισμένος, αλλά δεν ξέρουμε ποτέ πραγματικά τι στόχος πρέπει να επιτευχθεί. Ποια είναι η σημασία αυτού του παιδιού; Τι κάνουν οι δυνάμεις του και πώς τις απέκτησε; Μήπως οι άνθρωποι που προσπαθούν να τον συλλάβουν ή να τον προστατεύσουν, γνωρίζουν κάτι που εμείς αγνοούμε;

Η σκηνοθετική σιγουριά του Nichols είναι εμφανέστατη στον τρόπο που κατασκευάζει αυτές τις ασάφειες. Ωστόσο, προκειμένου να συμμετάσχει το κοινό πλήρως με αυτό το επίπεδο αοριστολογίας, πρέπει να υπάρχει μια συναισθηματική σύνδεση, κάτι που θα το κάνει να νοιάζεται για τον τρόπο με τον οποίο αυτά τα ερωτήματα θα απαντηθούν ή όχι. Σκηνοθετώντας με το κεφάλι του, και όχι με την καρδιά του, στηρίζεται πάρα πολύ στην ασάφεια της κατάστασης ως πηγή σύνδεσης με τους χαρακτήρες. Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό για να στηρίξει το σύνολο της ταινίας και κατά συνέπεια, επειδή υπάρχει έλλειψη συμπάθειας από τη σκοπιά του κοινού, σε κάνει να διακρίνεις ψεγάδια της ταινίας που διαφορετικά θα περνούσαν απαρατήρητα. Ακόμα κι έτσι όμως, το «Ο Εκλεκτός της Νύχτας» δεν μπορείς επ` ουδενί να πεις ότι είναι μια κακή ταινία. Έχει μια ισχυρή εναρκτήρια σεκάνς, άκρως ενδιαφέρουσες ιδέες που παραπέμπουν στην ιστορία των ταινιών επιστημονικής φαντασίας και εξαιρετικές ερμηνείες. Όμως, διαθέτοντας ελάχιστο συναίσθημα και μικρές δόσεις ψυχαγωγίας, μέχρι να φτάσει το έργο στην τρίτη πράξη, η καρδιά σας και το μυαλό σας είναι ήδη αλλού.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

The Amazing Spider-Man [3/5]

Reboot. Σε κινηματογραφικούς όρους ισοδυναμεί με την εν μέρει ή και ολική απόρριψη μιας υπάρχουσας ταινίας ή σειράς ταινιών και την επανεκκίνηση της με καινούργιες ιδέες, ιστορίες ή στυλ αφήγησης. Αλλιώς «πώς να βγάλουμε περισσότερα λεφτά», κάτι που δυστυχώς για το The Amazing Spider-Man τείνει να κλίνει προς, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι δεν διαθέτει αρετές. Από το 2005 έως το 2011 μόνο, τουλάχιστον καμιά δεκαπενταριά περιπτώσεις reboot έχουν πραγματοποιηθεί ή βρίσκονται στο στάδιο των γυρισμάτων. Κοινά χαρακτηριστικά σε όλες τις περιπτώσεις είναι ότι η όποια αφηγηματική συνέχεια προηγούμενων ταινιών με το ίδιο θέμα σβήνεται, με αποτέλεσμα ένα φρεσκαρισμένο franchise που και θα προσελκύσει ξανά ένα ευρύτερο κοινό και θα είναι και δικαιολογημένο. Και τι εννοώ με αυτό. Ας πάρουμε παράδειγμα το Batman Begins. Μιλάμε για ένα reboot το οποίο από όποια πλευρά και να το δεις, δικαιολογεί την ύπαρξη του. Χρονικά μεσολαβούσαν οκτώ χρόνια από την τελευταία ταινία Batman (το Batman &

Made in Italy ★

Κάποιος είπε κάποτε ότι η “ζωή” είναι αυτό που συμβαίνει όταν δεν περιμένεις κάτι να συμβεί. Και είναι τόσο αλήθεια. Ο ίδιος άνθρωπος όμως μάλλον δεν θα είχε δει ταινίες σαν αυτή, που περιμένεις κάτι να συμβεί αλλά τελικά τίποτα δεν συμβαίνει, και οι ώρες της ζωής σου σπαταλιούνται άσκοπα. Πριν την κριτική, η συγκεκριμένη ταινία απαιτεί να έχουμε κάποιο υπόβαθρο. Στο έργο πρωταγωνιστούν οι Liam Neeson και Micheal Richardson, πατέρας και γιος αντίστοιχα στην πραγματική ζωή. Όλοι γνωρίζουμε ότι το 2009 η Natasha Richardson, γυναίκα του Liam Neeson και μητέρα του Micheal Richardson, έφυγε από τη ζωή καθώς ο τραυματισμός της στο κεφάλι κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου μαθήματος σκι για αρχαρίους απέβη μοιραίος. Η πλοκή της ταινίας τώρα αφορά έναν πατέρα και γιο που επιστρέφουν στην Ιταλία για να πουλήσουν το σπίτι που κληρονόμησαν από την αείμνηστη σύζυγο και μητέρα αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια της ανακαίνισης της βίλας, θα γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους, βελτιώνοντας τη σχέση τους που

Contraband [1.5/5]

Το «Τελικό Χτύπημα» είναι η κλασσικού τύπου ταινία ληστείας, όπου καθώς προχωράει, τα πράγματα γίνονται όλο και χειρότερα και που φυσικά έχουμε ξαναδεί εκατοντάδες φορές. Δεν έχει σημασία, βέβαια, αν μια ταινία «θυμίζει» μια άλλη ή έχει την αίσθηση του γνώριμου. Με βάση ένα κάλο σενάριο όλα αυτά ξεχνιούνται. Αλλά, αλίμονο, εδώ δεν υπάρχει η σωστή βάση, με αποτέλεσμα η ταινία να κατατάσσεται στην κατηγορία «το είδαμε, το ξεχάσαμε». Πρόκειται για μια ταινία δομημένη με μια απλή αρχή, ένα απλό τέλος κι ένα περίπλοκο μεσαίο κομμάτι. Το θέμα, όμως, είναι ότι στις ταινίες με ληστείες, καθώς και στα περισσότερα θρίλερ, ξέρουμε ότι τα πράγματα δεν θα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, ίσως κάπου-κάπου να θέλουμε και να δούμε επιπλοκές προκειμένου να παρακολουθήσουμε την ομάδα των χαρακτήρων καθώς θα προσπαθεί να προσαρμοστεί και να τις ξεπεράσει. Το πρόβλημα είναι ότι στο παρόν φιλμ αυτές οι επιπλοκές δεν αισθάνονται τόσο πολύ ως φυσικές, αλλά περισσότερο σαν στοιχεία πλοκής από άλλες τέτοιες ται